Allegro vzw is een koepelorganisatie voor niet-commerciŽle
single- en alleenstaanden verenigingen.
   Startpagina Allegro vzw
 
Menu Organisaties
Onze doelstellingen
Hoe lid worden
Overzicht verenigingen
Activiteiten Allegro
Activiteiten verenigingen
Algemene informatie
Archief
Nuttige adressen
FAQ
Medewerkers Allegro
Contacteer ons
Domein voor leden
Home
 
 
 
 Printbare INFO-FOLDER voor singles
INFO-FOLDER
 
 
 Actualiteit rond Singles / Alleenstaanden. Terug
 
 
 
 
 
 Flair Beleven dating-organisaties gouden tijden ?
 
   
Eén op drie van ons heeft geen relatie. De meesten zijn niet van plan om voorgoed alleen te blijven. Betekent dat dat we massaal beroep doen op dating-organisaties of vrezen we dan nog steeds voor wanhopige zielepoten te worden versleten? We staken ons licht op bij een paar organisatoren van singles-initiatieven en een internet-dating-deskundige.
Eťn op vijf singles in Groot-Brittannië, ongeveer 2 miljoen mensen, doet een beroep op een datingbureau om een partner te vinden. Professor Scase van de Canterbury Business School, die deze cijfers bekendmaakte, verwacht dat dit aantal de volgende vijf jaar zal verdubbelen. Mensen werken immers steeds meer en besteden minder tijd aan het onderhouden van hun sociale contacten.



Als het regent in Londen, druppelt het dan ook in Brussel en Amsterdam? Met andere woorden: maken we hier net zo'n dating boom mee als in Engeland? In Nederland is in elk geval het aantal contactadvertenties de laatste twintig jaar vervijfvoudigd. In Vlaanderen hobbelen we achterop, aldus Pieter Jacobs, voorzitter van Oever, een Vlaamse organisatie voor singles: "Bij onze noorderburen zijn er tientallen dating-sites op internet, hier komt er - afgezien van www.rendez-vous.be - weinig van de grond. Vlamingen zijn blijkbaar nog niet rijp voor het daten via een organisatie. Hier heeft zelfs de mededeling 'ik ben single' nog een pejoratieve bijklank. Een partner zoeken via een vereniging is dus helemaal taboe. Singles durven er niet voor uit te komen dat ze lid zijn van een singlesorganisatie." André Uyttersprot, voorzitter van Allegro, een Vlaamse overkoepelende organisatie voor alleenstaandengroepen, gaat hier volmondig mee akkoord: "Iemand die single is, is vaak achtergelaten door zijn of haar partner. En wie verlaten is, 'daar is iets mis mee'. Maar binnen 50 jaar, als de meerderheid van de bevolking single is, zullen koppels naar zelfhulpgroepen gaan in plaats van singles." Paul Swinnen, organisator van singlesbeurzen en iniatiefnemer van het Vlaamse contactmagazine Mensen zoeken mensen, zag hoogstens vorig jaar een kortstondige dating boom: "Veel singles zochten rond de millenniumwisseling een partner omdat ze het einde van de eeuw niet alleen wilden vieren."



Meer dan tien jaar geleden was de Nederlandse Annelies Penning rechter en sprak echtscheidingen uit. In 1987 stelde ze vast dat ze liever iets positiefs aan het leven van anderen wilde toevoegen dan "puin te ruimen." Sindsdien runt ze haar eigen relatiebemiddelingsbureau. Ze kent de dating-wereld door en door. Annelies Penning: "Slechts een fractie van alle alleenstaande Nederlanders doet een beroep op relatiebemiddelingsbureaus. Dus ook in Nederland beleeft persoonlijke bemiddeling geen boom, maar er is wél meer interesse voor bijeenkomsten waarbij mensen op een ongedwongen manier met elkaar in contact komen, zoals workshops of thema-bijeenkomsten." Wie dacht dat Nederlanders het taboe rond dating via een organisatie voorbij waren, komt bedrogen uit. Annelies Penning: "Sommige mensen vertellen iedereen die het horen wil dat ze elkaar via relatiebemiddeling hebben gevonden, maar de meesten bedanken me hartelijk en willen me daarna zo snel mogelijk vergeten. Hun omgeving mag het niet weten. Jammer. Je moet bemiddeling zien als een extra mogelijkheid om een partner te vinden, niet als een laatste strohalm."



Dat singles niet massaal aan het daten slaan, heeft niet te maken met een te beperkt aanbod. In tegendeel: singles worden haast platgeslagen met initiatieven om hen aan de man/vrouw te brengen. Naast de goeie oude contactadvertentie in kranten en tijdschriften en het traditionele huwelijksbureau, duiken er alsmaar nieuwe dating-methodes op. Pieter Jacobs: "Contactbladen voor singles, bijvoorbeeld, of organisaties zoals Oever. Daarnaast heb je ook wat twijfelachtiger initiatieven als dating-lijnen die jou via een centrale telefonisch in contact brengen met anderen. Veel initiatieven zijn geforceerd en formeel. De message parties van een paar jaar geleden stierven een stille dood omdat het zo onnatuurlijk was om op een feestje naar een wildvreemde briefjes te schrijven." Paul Swinnen: "Neem bijvoorbeeld de auto-stickers met een code. Wie in jou geïnteresseerd is, kan bellen naar de organisatie die die stickers verdeelt om jouw gegevens te weten te komen. In de Verenigde Staten slaat dat aan, in Vlaanderen werkte het niet. In Japan had het apparaatje dat piepte zodra je een andere single tegenkwam veel succes, hier was het een flop. Vlamingen zijn daar te conservatief voor."



De rijzende ster onder de dating-methodes is ongetwijfeld het daten via internet. Het is anoniem, snel, gemakkelijk en veilig: je zit immers gezellig thuis achter je computer. In haar boek Liefde op internet schrijft de Nederlandse journaliste Marie-Claire van den Berg: "On line contactadvertenties zijn booming business op internet. De datingsites schieten als paddestoelen uit de grond."



Hoe meer mensen zich on line wagen, hoe diverser het publiek op internet. Marie-Claire van den Berg: "Je vindt er mooie mensen, nerds, mensen die enkel willen experimenteren, griezels, succesvolle mensen, getrouwde mensen die op zoek gaan naar aandacht, bevestiging of een avontuurtje, mensen die het louter voor de gein doen en mensen die sociaal niet zo bedreven zijn. Wie je ontmoet, hangt samen met waar je heen surft. Eén van de belangrijkste dingen die je moet leren als je aan het internet-daten slaat, is je weg zoeken. Meteen de eerste chatbox die je tegenkomt induiken, is net als de eerste de beste kroeg binnenstappen en vragen: 'Wie wil met mij uit?' Probeer verschillende sites en chatboxen. Kijk waar het je het best bevalt. Denk ook niet bij de eerste man met wie je aan de praat raakt: 'Dit is 'm!' Internet is geen walhalla vol perfecte vrijgezellen. Eén van de voordelen van internet-daten is je anoniem kunt blijven. Van die anonimiteit wordt soms misbruik gemaakt. Zodra je wat ervaring hebt met internet-daten, heb je de leugenaars gelukkig snel door."



Een ander groot voordeel van internet-daten is dat niemand je ziet stotteren, blozen of twijfelen. Marie-Claire van den Berg: "Vaak zeg je voor het eerst dingen die je voorheen niet durfde te zeggen. Dat schept veel duidelijkheid en zorgt voor een bijzondere band tussen twee mensen. Als je jezelf moeilijk kunt uitdrukken, kun je óf meer tijd uittrekken voor je berichtjes óf voorstellen dat jullie elkaar ontmoeten. Dat laatste is trouwens iets wat je uiteindelijk toch moet doen als je het serieus meent. Soms is zo'n ontmoeting een teleurstelling. Zelfs als je elkaar al goed kent, kan het tegenvallen. Je kunt nog zo verliefd zijn op de dingen die iemand schrijft en denkt, toch moet er die 'klik' zijn wanneer je elkaar voor het eerst ziet."



Ook op internet moet jezelf weten te verkopen. Cyberadvertenties bieden je veel meer mogelijkheden dan contactadvertenties in bladen of kranten. Marie-Claire van den Berg: "Daar ben je gebonden aan een paar regels vol afkortingen, op internet kun je uitgebreider over jezelf vertellen. Toch zie je nog vaak stereotiepe zinnen als 'Ben jij mijn ware jacob?' Terwijl je kleurrijke en creatieve beschrijvingen kunt gebruiken."
Nog sneller, gemakkelijker en directer dan e-mailen en chatten is het sturen van spannende, opwindende of lieve SMS-berichtjes. Een nieuw gat in de dating-markt? Marie-Claire van den Berg: "Of er al een SMS-dating-service is, weet ik niet. Er zijn wel allerlei drukbezochte websites van waaruit je gratis SMSjes kunt sturen. In Nederland kun je nu via je mobiele telefoon chatten op tv: je stuurt een SMSje en dat verschijnt in een chatboxje op teletekst."



André Uyttersprot ziet geen heil in daten via internet:"Als je iemand ontmoet via een activiteitenvereniging weet je al hoe een persoon gaat reageren in een bepaalde situatie. Je leert die man of vrouw stilaan appreciëren. Via internet is het net andersom. Je kent iemand opppervlakkig en daarna moet je 'je date' leren appreciëren. Ik denk dat singles veel meer kans hebben om een partner tegen te komen via een activiteitenvereniging dan via internet."



De opkomst van het internet als grenzeloos relatiebureau verraadt het al: het publiek dat beroep doet op hulpmiddelen om een partner te vinden is verjongd. Pieter Jacobs: "Het publiek van Oever is gemiddeld dertig tot vijfenveertig jaar oud, al zien we op onze activiteiten ook jonge twintigers. De leeftijd bepaalt de dating-methode die je kiest. Op internet vind je algemeen genomen jongere mensen dan in contactadvertenties. Het groeiende aandeel van jonge mensen op de dating-markt bewijst dat ons sociale leven langzaamaan verarmt. We kennen amper onze directe buren, laat staan de rest van onze buurt. Ook het verenigingsleven bloeit veel minder dan pakweg tien jaar geleden."



Bij relatiebemiddelings bureaus krijgen ze niet opeens massaal veel jonge mensen over de vloer. Annelies Penning: "Mijn publiek is tussen vijfentwintig en zestig jaar oud en dat is al altijd zo geweest. Jonge mensen met een drukke baan hebben geen tijd om veel feesten af te schuimen. Ze willen efficiënt en gericht zoeken. Oudere mensen die na dertig jaar huwelijk hun partner verliezen, voelen zich verloren op de relatiemarkt. Hoe ging het ook alweer om iemand te versieren? Relatiebureaus vertellen hen hoe ze het spel weer kunnen meespelen."



Vooral laag geschoolde jonge mannen en hooggeschoolde vrouwen ouder dan veertig hebben het moeilijk op de relatiemarkt. Annelies Penning heeft er een verklaring voor: "Laag geschoolde jonge vrouwen hebben hun jeugd in de aanbieding en zijn ook aantrekkelijk voor mannen die hoger opgeleid of wat ouder zijn. Slecht opgeleide jonge mannen vallen dan uit de boot, vooral als ze op de koop toe niet erg sociaal vaardig zijn. Hoog opgeleide vrouwen ouder dan veertig hebben het lastig op de relatiemarkt omdat ze een man zoeken die én een hogere opleiding heeft én een betere baan én er goed uitziet. Dan is er maar een klein taartpuntje mannen voor je beschikbaar. Je mag best selectief zijn, maar je moet wel realistisch blijven en je niet blind staren op uiterlijkheden en status."



Zijn er verder nog verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke singles? Annelies Penning: "Vrouwen geven gemakkelijker iets uit handen. Mannen regelen alles liever zélf. Bovendien zitten mannen op de relatiemarkt iets comfortabeler wanneer ze ouder worden dan vrouwen. Als mannen naar een relatiebureau stappen, zijn ze óf heel gemotiveerd óf het zijn mannen die door hun hoge maatschappelijke positie discretie verwachten." Paul Swinnen: "Mannen adverteren meer dan vrouwen, terwijl de verenigingen dan weer te kampen hebben met een overaanbod aan vrouwen." Ook op internet lijken de mannetjes in de meerderheid. Waarom? Bij mannen mag het allemaal zo min mogelijk moeite kosten, zegt Pieter Jacobs: "Als ze lid zijn van een organisatie, engageren vrouwen zich meer. Ze zijn bereid om te investeren in het opbouwen van een nieuwe vriendenkring. Mannen investeren het liefst zo weinig mogelijk. Vrouwen weten beter wat ze willen dan mannen. Mannen zoeken en experimenteren. Ze hebben geen omlijnd beeld van de partner die het best bij hen zou passen." André Uyttersprot: "Mannen zijn minder behoudsgezind. Ze hebben geen zin om voor een jaar lidgeld te betalen als de kans bestaat dat ze het na twee weken beu zijn."



Worden alle langdurig alleenstaanden uiteindelijk wanhopig? Pieter Jacobs: "Gelukkig niet. Wel worden ze kritischer. Hoe langer je alleen leeft, hoe moeilijker het wordt om je aan te passen aan een ander. Je hebt al een heel leven opgebouwd. Als je opnieuw in een relatie stapt, moet je onvermijdelijk een aantal zaken opofferen. Dat is niet eenvoudig, maar het loont wel."



Tine Trappers
Website : http://www.flair.be
 
   
 
       
 
 © Allegro vzw - Startpunt voor singles en verenigingen in Vlaanderen